• “Légyszi segíts, feltörték az oldalam!”
  • “Kérlek, nézz rá az oldalra, mert frissítettem, és szétesett minden!”

Az első kérdésem az ilyen megkeresésekre mindig ez: “Van biztonsági mentésed?”

… és persze a válasz általában az, hogy nincs. Márpedig biztonsági mentés nélkül nem könnyű bármit is csinálni ilyen helyzetekben. Maximum reménykedni lehet, hogy a tárhelyszolgáltatónak van automatikus mentése.

Biztonsági mentés a tárhelyszolgáltatónál

Ha jó szolgáltatód van, akkor valószínűleg automatikusan készül biztonsági mentés minden adatodról napi szinten. Jellemző, hogy az utolsó néhány napra visszamenőleg elérhetők mentések a tárhelyed kezelőfelületén, melyek segítségével minden tartalmad vissza tudod állítani egy korábbi állapotra.

Ha ilyen visszaállítási felület nem érhető el számodra, még mindig lehet, hogy a szolgáltatód tud ilyet csinálni, bár ne lepődj meg, ha csak bizonyos díjért cserébe teszik ezt meg.

Ha esetleg épp tárhelyszolgáltatót keresel, vagy váltanál a mostaniról, látogass el ide: Tárhelyszolgáltató választása weboldaladhoz.

Miről érdemes biztonsági mentést készíteni?

Egy weboldal általában két részből áll. A fájlokból és az adatbázisból. Ez általánosságban igaz, de most kifejezetten WordPress oldalakról lesz szó.

Amit tudnod kell, hogy azok a tartalmak, amiket az admin felületen megírsz – oldalak, bejegyzések, stb. -, az adatbázisban tárolódnak el. Vagyis a fájlok között nem fogsz olyat találni, amiben benne vannak ezek a tartalmak.

Mivel általában az a mentés célja, hogy a megírt tartalmaid mentsd, ezért elegendő kizárólag az adatbázisról biztonsági mentést készítened.

A fájlok akkor módosulnak, ha frissítéseket végzel, vagyis frissíted a WordPresst, a bővítményeket, esetleg a sablonod. Ilyen esetekben ajánlott a fájlokról is készítened egy másolatot a gépedre.

Az adatbázis gyors mentése

Az adatbázis mentésére számtalan plugin létezik. Azonban, ha esetleg feltörik az oldalad, vagy valamilyen frissítés folytán összeakad valami a rendszerben, akkor nagy valószínűséggel még az admin felületedre sem fogsz tudni bejelentkezni. Mit érsz akkor ilyen helyzetben a bővítménnyel, ha el sem éred?! Pontosan, semmit.

Érdemes tehát a mentést saját kezűleg elvégezned. Nézd csak, mennyire egyszerű:

1. Ehhez először be kell lépned a tárhelyed kezelőfelületére (NEM a weboldalad admin felülete, ne keverd!). Ha nincs ilyened, akkor most kezdj el másik tárhelyszolgáltatót keresni. Ha beléptél, keresd meg a PhpMyAdmin nevű program ikonját, és kattints rá.
adatbázis mentés - phpmyadmin

 

2. Megnyílik a PhpMyAdmin felület, és itt találod az adatbázisod. (Ezen a ponton feltételezem, hogy 1 weboldalad van, és ennek az adatbázisát mentjük most. Ha több weboldalt üzemeltetsz, akkor a wp-config.php fájlban nézd meg, hogy melyik adatbázist használja az a weboldal, amit épp menteni szeretnél, és azzal az adatbázissal dolgozz a továbbiakban.) Kattints a nevére, és megjelenik a táblák listája a jobb oldalon.
adatbázis mentés - phpmyadmin

 

3. A felső soron válaszd ki az Exportálás menüpontot. Az egyedi beállításokra nem lesz szükséged a teljes adatbázis mentéséhez, így anélkül, hogy bármit is módosítanál, nyomd meg az oldal alján az Indítás gombot. Ezzel pár másodperc alatt egy .sql kiterjesztésű fájl mentődik a gépedre. És már készen is vagy, ennyi volt! 🙂
adatbázis mentés - phpmyadmin

Ha esetleg abba a helyzetbe kényszerülsz, hogy szükséged van a mentésből való visszaállításra, akkor olvasd el a Weboldal visszaállítása adatbázis mentésből cikket!

Remélem, hasznosnak találtad ezt a cikket! Ha úgy gondolod, hogy másoknak is segíthet, oszd meg velük!

Ezek is érdekelhetnek, nézd csak!