Érezted már azt, hogy a neten böngészve szinte kitalálják a gondolataid? Hogy pont azok az utazások jelennek meg itt-ott, amik érdekelnek? Hogy épp olyan ruhákat vagy cipőket látsz, amiket nem rég megnéztél? Hogy véletlen pont olyan szolgáltatásokat kínál egy cég, amire szükséged van? Esetleg lehet, hogy ez mind nem is véletlen? Tényleg nem…

Ez a remarketing.

Ha volt már a fentihez hasonló tapasztalatod, akkor jobb, ha tudod, hogy felkerültél a céltáblára. Ha például megnéztél valamilyen szállást a booking.com-on, akkor a következő hónapokban biztos lehetsz benne, hogy az az utazási cél a legnépszerűbb lesz éppen, és mindenhol ott található szállásokkal fogsz találkozni a neten böngészve, bármerre is mész.

Mi is történik tulajdonképp?

A folyamat egyszerű. Ellátogatsz egy weboldalra, mert keresel valamit, maradjunk például a szállásoknál. Ekkor a weboldal, ha használ remarketinget, akkor megjelöl téged, mint látogatót, és figyeli, hogy miket néztél meg, merre jártál az oldalon belül. Majd, ha elhagytad az oldalt, akkor innentől kezdve minden energiájukat arra fordítják, hogy téged visszatereljenek magukhoz, és rávegyenek arra, hogy náluk vedd meg azt, ami már amúgy is érdekel. Hiszen te kerested, nem ők tették az orrod elé először az ajánlatukat, így tudják rólad, hogy téged tényleg érdekel a téma.

Vagyis a remarketing alapjaiban véve annyit jelent, hogy azokat az embereket érheted el hirdetéssel, akik már egyszer jártak a weboldaladon valamiért.

Hogyan lehet ebből rendszert csinálni?

Ha egy kicsit jobban belegondolsz, akkor ezt nem is olyan nehéz elbonyolítani. Vegyünk egy példát:

– Írsz egy blogbejegyzést egy olyan témában, ami érdekelheti azokat, akiknek jó lenne valamelyik terméked. Például gyerekjátékokat árulsz, akkor írsz arról, hogy mondjuk a 2-3 éves gyerekeknek hogyan lehet általánosságban fejleszteni a motorikus képességeit.

– Megjelölöd remarketinggel azokat, akik elolvasták ezt a cikkedet, majd meghirdeted nekik egy másik blogbejegyzésed, amiben meg írsz néhány ötletről, hogy milyen játék típusokkal lehet az előző cikkedben írtakat bevinni a gyerek mindennapjaiba, így még élvezni is fogja a játékot, és közben fejlődik.

– Ezek után annak, aki elolvasta ezt a két cikked, elkezded hirdetni a konkrétan erre a helyzetre megoldást nyújtó játékodat. Ha ezt nem vásárolja meg, hirdetheted neki tovább, vagy kínálhatsz egy másik, hasonló terméket.

Így tulajdonképp értékesítési csatornákat alakítasz ki, melyeken végig tereled azokat, akiket tényleg érdekel a téma.

Miben más ez, mit az eddigi marketing?

Először is, mert olyan embereket érsz el, akik már valamiért egyszer eljutottak hozzád. Lehet, hogy egy általános hirdetésed miatt, de valamennyire érdeklődtek a témád iránt. Tehát nem “hidegen” próbálsz eladni akárkinek, hanem tudod, hogy őket éppen érdekli a téma, és ők kerestek téged.

Másodszor, vedd észre, hogy a folyamatban most éppen nem szerepelt olyan lépés, amikor arra buzdítod a látogatód, hogy adja meg az email címét, iratkozzon fel a listádra, hogy utána emaileken keresztül próbálj értékesíteni neki. Ezt a küszöböt ma már egyre kevesebben lépik át, egyre csökkennek a feliratkozási mutatók, és sokakat épp azzal ijesztesz el, hogy el akarsz kérni egy személyes adatot. A remarketing segítségével ezt nem kell mindenképp megtenned, enélkül is el tudod érni a látogatóid.

Mi is ez a remarketing címke?

Technikailag nem más, mint a böngésződben eltárolódó cookie, más néven süti. Hogy mik is a sütik, arról az EU törvény kapcsán írtunk ebben a cikkben. Ebből következik az is, hogy ha esetleg valamelyik oldal hirdetései már annyira sok helyen szembe jönnek, hogy meg szeretnél szabadulni tőlük, akkor egyszerűen töröld ki az adott weboldal által létrehozott sütiket a böngésződből. Ezt a böngésző beállításai között tudod megtenni.

Hogyan tudsz te ilyen remarketing címkéket létrehozni?

Jelenleg két hirdetési felületen tudsz ilyeneket használni, a Google Adwords és a Facebook rendszerében. Bár mostanság a facebook összekötötte magát az Instagrammal, meglátjuk mi lesz belőle.

Amit tenned kell, hogy megkeresed az általad használt felületen a célközönségeknek vagy közönségeknek (Audience, ha angolul használod) hívott részt, és ott követed a felület utasításait. Beállítod, hogy melyik oldaladra érkező embereket szeretnéd összegyűjteni egy csoportba, illetve azt is megadhatod, hogy mely oldalad látogatóit szeretnéd kizárni a csoportból. Ez utóbbi jól használható arra az esetre, ha valaki már megvásárolta például egy adott terméked, akkor a vásárlást befejező oldal címét beteszed kizáró oldalként, így aki már vásárolt, az nem látja tovább az adott hirdetésed.

Ahhoz, hogy ez elkezdje gyűjteni a látogatókat, el kell helyezned egy kis kódot a weboldaladban a fejlécbe. Ezt ugyanúgy tudod megtenni, mintha analytics kódot, vagy bármi hasonlót illesztenél be. Erről korábban a facebook page plugin (korábban like box) beillesztése kapcsán írtunk.

Ha készen van a célközönség létrehozása, és helyén a kód, akkor nincs más dolgod, mint várni egy kicsit vele. Hirdetni ugyanis csak bizonyos létszám fölötti csoportnak lehet, így meg kell várnod, míg összegyűlik a létszám. Ez a határ jelenleg facebook esetében 20 fő, adwordsben 100 fő.

Hasznosnak találtad a cikket? Akkor kérlek, oszd meg másokkal is!

Ezek is érdekelhetnek, nézd csak!