Ha úgy érzed, hogy még a statikus vagy dinamikus weboldal jelentése sem teljesen világos, akkor javaslom, hogy az elején kezdd olvasni ezt a cikket, minden érthető lesz. Ha egyértelmű, hogy mi a kérdés, akkor görgess kicsit lejjebb, ott találod a választ. 🙂

Milyen is egy statikus és egy dinamikus weboldal?

Teljesen biztos vagyok benne, hogy találkoztál már mindkét verzióval a világhálón szörfölve, nem kell bonyolult dolgokra gondolni.

Statikusnak azokat a weboldalakat hívjuk, amelyeken a tartalmak állandóak, nem változnak. Ilyen lehet például egy bemutatkozó oldal, amelyen nincsen még kapcsolatfelvételi űrlap sem, csak egy egyszerű online névjegyként funkcionál.

Egy dinamikus weboldal ezzel szemben arra hivatott, hogy újabb és újabb információkat adjon a látogatóknak és interakciót teremtsen. Például ez a weboldal, ahol most ezt a cikket olvasod is ilyen, dinamikusan változik.

Előnyök? Hátrányok? Inkább tulajdonságok…

Amikor lesz egy kis rálátásod, hogy melyik mit is jelent a szerkeszthetőség, a biztonság vagy akár a költségek tekintetében, hajlamos lehetsz automatikusan előnyökben és hátrányokban gondolkodni.

Ne felejtsd el azonban, hogy ezek a meglátások csupán a te szemszögedből, a te jelenlegi helyzetedben, a te cégedre vetítve jelentenek előnyt vagy épp hátrányt. Lehet, hogy egy másik ember, egy másik cég számára ugyanezek épp az ellenkezőjét jelentik. Ezért nagyon fontos, hogy próbálj elvonatkoztatni a jelenlegi helyzetedtől, és hosszabb távban gondolkodni. Vagyis ne azt kérdezd magadtól, hogy most melyik jelentene jobb megoldást, hanem hogy a céljaid eléréshez melyikre van hosszú távon szükséged!

Nézzünk hát meg néhány ilyen tulajdonságot, hogy tisztábban lásd a terepet

1. Tartalom, szerkeszthetőség

Azt már tudod, hogy a statikus oldalak tartalma állandó, vagyis azt a szöveget, amit egyszer felraktál, valószínűleg hosszú időre el is felejted, és eszedben sincs hozzányúlni. Ellenben, ha egyszer mégis megtennéd, mert mondjuk elavultak az információk, vagy csak megváltozott a telefonszámod, akkor szembekerülsz azzal a helyzettel, hogy a statikus oldalaknak nincs egyszerűen kezelhető adminisztrációs felülete. Az ilyen oldalak jellemzően html, css és javascript fájlokból állnak, ezek írják le az egész oldalt.

Ha szerkesztőt használsz, ennyire egyszerű...

Ha szerkesztőt használsz, ennyire egyszerű…

Vagyis, ha módosítani kell az oldalad, akkor vagy megtanulsz belematatni ezekbe a fájlokba, vagy fizetsz valakinek, aki megcsinálja.

A dinamikus oldalakat jellemzően egy motor hajtja, és a szerkesztésük ezáltal jóval egyszerűbb, gyakran semmilyen szakmai tudás nem kell hozzá. A példa kedvéért jelenleg ezt a cikket egy word jellegű szövegszerkesztő felületen készítem éppen, hála az oldalt hajtó motornak. Kényelmesebb, és lényegesen gyorsabb, mint lekódolni az egészet.

2. Biztonság

példa feltört weboldalra

Például ilyen kedves üzenetek is fogadhatnak egyik reggel…

Ha az előző pontban erősen a dinamikus felületek felé billent a belső mérleged, akkor most kiegyensúlyozlak kicsit. 🙂 Remek dolog, hogy a weboldaladnak van egy kezelőfelülete, amelyen keresztül te magad is tudod szerkeszteni a tartalmakat, ezt nem vitatom.

De ha belegondolsz, akkor épp az olyan vicces kedvű emberek (és az általuk írt robotok) “tréfáitól” hemzseg az internet, amikor az ilyen felülettel rendelkező weboldalakat támadások érik, és kedves, jó szándékú – például vallásra buzdító – felhívásokat helyeznek el rajtuk (az én legutóbbi találkozásom a tréfamesterekkel ilyen témájú volt, ezért hoztam ezt a példát).

Tény, hogy van egy varázsa, amikor hétfő reggel arra ébredsz, hogy a webáruházad helyén egy iszlám csoport épp Allahot dicsőíti, de valljuk be, ezt a hatást egy energiaital is kiváltja, és nem kell vele annyit dolgozni utána. 😉

Félre ne érts, statikus oldalakat is fel lehet törni. Mindössze kevésbé jellemző, mint dinamikus társaik esetén.

3. Érdekességek

  • Gyorsaság: mivel a statikus weboldalak jellemzően kevesebb fájlból állnak, és kevésbé összetettek, jóval kisebb a teljes weboldal mérete is, és általában igaz, hogy ez gyorsabbá is teszi a weboldal megjelenését, betöltődését.
  • Költöztetés: ha esetleg valamilyen oknál fogva tárhely szolgáltatót váltanál, és költöztetned kellene a weboldalad, ezt sokkal egyszerűbben megteheted egy statikus, mint egy dinamikus oldal esetén. Hiszen statikusnál csupán a fájlokat kell az új helyre másolnod, míg dinamikus szerkezetnél jellemzően valamilyen adatbázist is mozgatni kell, és ennek mikéntjére is oda kell figyelni.
  • Keresőkben elfoglalt pozíció: ha jó helyen szeretnél lenni a keresőkben, akkor felejtsd el a statikus oldalakat. Azzal csak akkor leszel jó helyen, ha valaki kifejezetten a céged nevére keres mondjuk. Ha nincs változás az oldaladon, akkor az emberek nem fogják gyakran megnézni, mert nincs rá okuk. Ilyen módon a Google sem fogja értékesnek találni, és nem fogja ajánlani a találatok között. A kérdés az, hogy kell-e neked az, hogy jó helyen legyél?
  • Váltás egy dinamikus motorra: ne lepődj meg, ha attól, hogy van egy statikus oldalad, még a dinamikus változat elkészítése nem lesz olcsóbb vagy gyorsabban kész, mintha nulláról indulnátok. Ez azért van, mert tényleg nulláról indul a dolog, a meglévő statikus oldalad csak egy iránymutatásként szolgál arra, hogy mit is szeretnél végeredményként látni. Vagyis az eddigi statikus szerkezet abban a pillanatban a kukában landol, amint az új, dinamikus elkészül, a kettő egymástól függetlenül létezik.
    Miért is van ez így? Megpróbálom érzékeltetni egy kicsit életszerűen a helyzetet. Főztél mondjuk egy húslevest. De mikor már ettél belőle egy kicsit, úgy gondolod, hogy te most mégsem ezt szeretnéd, hanem csak egy zöldséges, húsos egytálételt. Persze lehet, hogy ugyanolyan zöldségek legyenek benne, akár ugyanolyan hús is. Node ugye mégsem úgy fogod elkészíteni, hogy leöntöd a levet a levesről?! Egyszerűen másképp állsz neki, más alapokra építed, és másképp készíted el. Vagyis az egytálhoz nem használod a húslevest, maximum iránymutatásként, hogy milyen zöldségeket szeretnél a végeredményben látni. Érted már? 🙂

4. Költségek

Az, hogy statikus oldal készítésével bízol meg valakit, nagy eséllyel azt jelenti, hogy valami rém egyszerű weboldalt szeretnél. Ez azt jelenti, hogy azon kívül, hogy látható, kinéz valahogy, van rajta valami szöveg, mást nem tud.

Ebből következik, hogy nagy eséllyel nem lesz nagyon drága mulatság. Egyszerű, letisztult kivitelezésű, egyedileg neked készült, és akár mobil eszközökre is optimalizált megoldáshoz juthatsz, relatív olcsón, nagyjából pár tízezer forintért.

time-money-smallHa tényleg egy ilyen weboldalra van szükséged, és ezért ehhez sokáig hozzá sem nyúlsz, akkor jól jártál anyagilag. Azonban készülj rá, hogy ha bármilyen módosítást szeretnél, annak külön költsége lesz.

Főleg akkor, ha ez a módosítás valamilyen funkció esetleg, ami átlépi a statikusság küszöbét. Például – hogy egy egyszerű, és hétköznapi hasonlatot hozzak – szeretnél egy kapcsolatfelvételi űrlapot, amit ha valaki kitölt és elküld, akkor az általa beírt adatok eltárolódnak valahogyan, esetleg elküldődnek neked emailben. Ehhez már kell némi programozás, és máris számolhatod a megvalósításhoz szükséges időt és pénzt.

Dinamikus weboldalak költsége jellemzően jóval magasabb, ám ez nem véletlen. Összetett funkcionalitású weboldalad lehet ezek által, amit lényegesen könnyebb tovább fejleszteni, kiegészíteni, és persze módosítani, szerkeszteni.

Ennek fényében érdemes elgondolkodnod azon, hogy …

… hosszú távon melyikre van szükséged?

Milyen célt szolgál weboldalad?Nyilvánvalóan arra, amelyik megfelelően támogatja az online jelenléted célját. Ehhez persze tudnod kell, hogy mi a célod azzal, hogy van egy weboldalad.

Ha a fenti példa szerint egy szimpla névjegyként kezelnéd, akkor elegendő lehet számodra egy statikus oldal is. Ha mondjuk a megbízásaid első sorban ismeretség útján, ajánlással, vagy pályázatokon keresztül szerzed, akkor nagy eséllyel tényleg nincs szükséged ennél többre.

Azonban, ha az online felületed párosul valamilyen online marketing tevékenységgel (legyen az csak egy egyszerű hírlevél lista építése, vagy sokkal komplexebb online stratégia), esetleg értékesítéssel, akkor már ne azon gondolkodj, hogy statikus vagy dinamikus weboldalra van-e szükséged, hanem, hogy a dinamikus weboldaladnak milyen funkciói legyenek…

Ezek is érdekelhetnek, nézd csak!