Azt tapasztalom, hogy az emberek többségének fejében a tárhely szolgáltató csak egyfajta szükséges rossz, ami kell-de-vajon-minek, csak még egy dolog, ami elviszi a pénzt. Az emberek többsége úgy van vele, hogy ha már pénzt áldoz valamire, akkor annak legyen kézzelfogható eredménye. Vagy legalább valamilyen élmény legyen belőle. De hogy olyanra költsek, ráadásul rendszeresen, amit még csak nem is látok?! Na, az már necces.

Miért járj utána nagyon alaposan a tárhely szolgáltatóknak, mielőtt valamelyik mellett leteszed a voksod?

Érdemes belegondolni, hogy egy weboldal életében mit is jelent a tárhelyszolgáltató. Az alapvető első gondolat egyszerű: ha nincs tárhelyszolgáltató, akkor nincs weboldal, mert bár még a gépeden összerakhatod, de hogy kerül fel a netre, hogy bárki más is láthassa rajtad kívül? Igen, a tárhelyszolgáltatón keresztül. Tehát szolgáltató kell, ez már talán világos.

De ha hosszú távon gondolkodunk, akkor sok más kérdés is felmerül. Például, hogy mi lesz, ha valamilyen probléma merül fel a weboldaladdal?

  • Például feltörik?
  • Vagy csak szeretnéd elköltöztetni egy másik domain név alá?
  • Vagy szeretnél postafiókot a céges domain végződésével?
  • Vagy szeretnél még egy weboldalt hozzákötni a tárhelyedhez?
  • Vagy most épp nem jön be valamiért az oldalam, mi a baj, és mit csináljak?
  • Mi ez a hibaüzenet az oldalam helyén?

Számtalan kérdés merülhet fel benned weboldalad élete során, melyekre nagy eséllyel a szolgáltatód tud majd válaszolni neked. Vedd észre, hogy a tárhely szolgáltató nem egy szükséges rossz, egy láthatatlan fantom akinek csak fizetsz, és “nem csinál semmit cserébe”. Ez egy hatalmas tévhit.

A tárhelyszolgáltató ennél sokkal több. Partner.

Partner abban, hogy a vállalkozásod egyik pillére, a weboldalad rendben legyen. Ergo partner a vállalkozásodban, egy igen lényeges alap, amire fontos, hogy bármikor számíthass.

Ezért célszerű, ha partnerként is kezeled a szolgáltatód. Hiszen ott is emberek dolgoznak, akikkel ha emberként viselkedsz, ők is úgy fognak veled.

Ha lekapod a hajukat a fejükről, ha egyszer valamiért nem töltődik be az oldalad, hidd el, megjegyzik. Ha ezt sokszor kapják meg tőled, lehet, hogy nem fognak olyan készségesen ugrani, ha egyszer kérsz tőlük valamit.

(Megjegyzés: Én általában, ha leállást tapasztalok valamelyik oldalamnál, akkor írok nekik egy mailt, hogy az a szerver, amelyiken az én XY domainemhez tartozó tárhely van, gondban van, nézzenek rá legyenek kedvesek. Általában azt a választ kapom, hogy már ők is észrevették, és mire a válasz jön, addigra a szerver is helyreállt, de mindig megköszönik, hogy szóltam.)

Minek nézz utána, mielőtt tárhely szolgáltatót választasz?

Fontos, hogy tudd, milyen szolgáltatásokat vállalnak feléd, ne várj el olyat, amit nem ígértek. Ehhez persze tudnod kell, hogy mire is van szükséged.

Ehhez itt adok néhány támpontot:

– Fontos a tárhely mérete. Ha egy egyszerűbb, bemutatkozó oldalt tervezel, akkor kisebb csomag is elegendő számodra (1-2Gb). Ha komolyabb igénybevétel várható, esetleg nagyon sok tartalom, akkor válassz nagyobb csomagot (5-10Gb). Ha több ezer termékes webáruházat kell kiszolgálni több ezer látogatóval naponta, akkor már jobban járhatsz egy felhő alapú szolgáltatással, akár saját szerverrel.

– Nézd meg, milyen bővítési lehetőségek vannak, illetve vannak-e korlátozások. Például tudsz-e később új domaint hozzácsatolni a tárhelyedhez, vagy azért megint fizetned kell (a domain árán túl)? Tudod-e bővíteni a tárhelyet, és ha igen, milyen feltételek mellett? Korlátozott-e esetleg a használható postafiókok, adatbázisok, aldomainek száma?

– Nézd meg, mikor és hogyan érhető el az ügyfélszolgálat. Kizárólag munkaidőben, vagy 0-24-ben? Csak tikett rendszeren keresztül, vagy telefonon azonnal?

Az ügyfélszolgálat hozzáállása nagyon fontos kérdés (és ez igaz azokra a munkatársakra is, akikhez esetleg szakmai kérdésekkel az ügyfélszolgálatos továbbirányít). Érdemes lehet a döntés előtt felhívnod őket, és elbeszélgetni velük. Akkor is, ha esetleg mindent tudsz, és minden világos a szolgáltatásukkal kapcsolatban, tegyél fel alapvető kérdéseket, akár teljes butaságokat, és figyeld a hozzáállásukat, az ügyfélkezelésüket. Fontos, hogy elégedett legyél vele, mert minden problémáddal hozzájuk fogsz fordulni, és ha már az elején gond van, később is lesz.

A mi weboldalainkat kik őrzik?

Ha a WebSuli tanfolyamaihoz kéred, hogy foglaljunk neked domaint és tárhelyet is, akkor ezt mi az EzIT Kft.-nél igényeljük, a mi weboldalainkat is ők őrzik, eddig csak jó tapasztalataink voltak velük. Az ügyfélszolgálat tényleg 0-24-es, egy elszabadult munkanapomon éjfélkor írtam nekik, éjjel 1-kor válaszoltak… 🙂

 

Csináld magad weboldalad - kezdő tanfolyam

Ezek is érdekelhetnek, nézd csak!