Az előző cikkben a Marketing fesztivál azon részeit kíséreltem meg összefoglalni, amik a marketing trendekkel kapcsolatos előadásokat taglalták.

A mai részben az üzleti jellegű és a vevővel kapcsolatos előadások kerülnek górcső alá, valamint a technikai jellegű kérdésekről is esik pár szó.

Vállalati hírnév

Egy nagyon találó “definíciót” hallhattunk arról, hogy mi is a vállalati hírnév: “A vállalati hírnév az, amit akkor mondanak rólunk, ha kimegyünk a szobából, és becsukjuk magunk mögött az ajtót” 🙂 Ez tréfásan hangozhat, de az előadó rávilágított arra, hogy egy vállalat hírneve mennyire fontos, és mennyire vigyázni kell rá. Ha erre nem figyelünk, és nem kezeljük jól a krízishelyzeteket, az a vállalat életének végét is jelentheti, és ezt nem szabad félvállról venni.

Ha nem tudjuk, mit kezdjünk egy adott helyzettel, vagy nem világos, hogyan kéne jól kommunikálni a világ felé, hogy az emberek is megértsék kik is vagyunk, és mi is a célunk, akkor inkább forduljunk profi PR szakemberekhez, mint hogy veszélyeztessük a vállalkozásunk egy esetlegesen hibás kommunikációval.

Ügyfélszerzés

Statisztikák alapján Magyarországon még igen nagy esélye van egy vállalkozásnak, hogy kitűnjön a konkurenciával szemben. Ennek a nyitja pedig a válaszidőben rejlik. Nagyon nagy ugyanis a nem kezelt, vagy nagyon sokára kezelt megkeresés, ajánlatkérés a cégeknél. Márpedig az üzletre annak van a legnagyobb esélye, aki először veszi fel az ügyféllel a kapcsolatot. Ezen belül is hatványozott a hatása az 5 percen belüli válaszidőnek.

Ha a kommunikáció létrejött, akkor pedig már ne essünk bele abba a hibába, hogy megpróbáljuk még jobban felkelteni a vágyát az érdeklődőnek a termékünk iránt. Ez gyakori jelenség, de itt nem alkalmas. Hiszen, ha már megkeresett minket az érdeklődő, akkor már érdekli a termék / szolgáltatás. Itt a tényleges akadályt kell még kezelni, ami nem más, mint a felmerülő kérdések, kételyek, félelmek kiiktatása.

Ha pedig elsőre nem sikerül megnyerni az ügyfelet, akkor jön a remarketing, melyet több előadó is kihangsúlyozott, mint idei kötelező elemét a marketingnek.

Ügyfélkezelés

A következő lépés, hogy hogyan kezeljük az ügyfelünket. Manapság már szinte elvárás, hogy többet adj, mint ami a vásárlásért jár. Valamilyen pici ajándék, valamilyen figyelmesség. Például velem nemrég történt, hogy egy társasággal voltunk egy étteremben, all you can eat-es kiszolgálással. Az esemény vége felé a pincér körbejárt a társaságban, és mindenkinek lehetősége volt, hogy dobjon két kockával. Ha duplát dobott valaki, a ház ajándékaként egy üveg must volt a jutalma, mely az étterem saját, tartósítószer mentes készítménye volt. Játszani nyilván mindenki szeret, így örömmel fogadtuk a lehetőséget, és ezt természetesen az étterem nem hirdette, a vendégek számára meglepetés volt, egy kis figyelmesség. Nagyon jó hatást keltett.

Ebben a kérdéskörben is előjött ismét a perszonalizáció. Az embereknek ugyanis egyre nagyobb az igényük aziránt, hogy személyre szabott ajánlatokkal, vagy kifejezetten az ő személyiségükhöz igazodó stílusban keressük meg őket. Sokakat már kifejezetten zavar, ha olyan lehetőségekkel bombázzák őket, ami számukra érdektelen. Ehhez pedig ismét kötődik a mobiltrendek követésének fontossága, valamint az email marketing reneszánsza, melyben ezt egy új szintre lehet emelni. Az email listánál pedig fontos észrevenni, és tudatosítani magunkban, hogy az egy olyan kincs, melyet a konkurenciánk nem lát, és nem tud elvenni tőlünk… 😉

Ügyfélhűség

Sok cég nem jött még rá, hogy az új ügyfelek megszerzése sokkal drágább, és időigényesebb folyamat, mint a régiek megtartása. Mindemellett sokat dob a vállalati hírnéven is, ha a cég energiáinak egy részét abba fekteti, hogy megismerje az ügyfeleit, a szokásaikat, és jutalmazza őket azért, mert hűséges, visszatérő vásárlók. Ilyen jutalmazó rendszerek például a super shop kártya és társaik, de bármelyik cég csináltathat magának saját pontgyűjtő rendszert. Ilyen lehet az is, ha például minden alakalommal amikor az adott boltban vásárol az ügyfél, kap egy matricát a gyűjtőfüzetébe.

Azonban ezt érdemes jól csinálni, és nem rossz élményt okozni olyan esetekben, ha az ügyfél otthon hagyta a kártyát, elhagyta a matricagyűjtő füzetet, stb. Lehessen valamely más adata alapján is azonosítani őt, ez tovább erősíti a pozitív élményt.

A műszaki háttér

A felhasználói élmény kapcsán el is kanyarodunk a műszaki hátteret érintő kérdések felé. Ezt a témát ugyanis nem csak úgy lehet megközelíteni, hogy milyen volt az ügyfél személyes élménye a cégünkről, hanem úgy is, hogy például mennyire tudta használni a weboldalunkat, mikor megkeresett minket. A reszponzivitás (mobilra optimalizálás) egy magasabb szintje, mikor a weboldal nem csak igazodik a képernyő nézethez, hanem mobilon azok az adatok látszanak első sorban, amik ott fontosak. Például telefonszám, elérhetőség. Mindezt könnyen kezelhető, nagy gombokkal, átláthatóan.

A legfontosabb pontok a UX-ben (UX = user experience = felhasználói élmény)

  • Értékteremtés. A felhasználó számára értéket adjunk, hasznos információkat
  • Használhatóság. Minél kevesebb erőfeszítésébe teljen a felhasználónak, hogy eligazodjon az oldalunkon
  • Szövegek strukturálása. Tartsuk szem előtt, hogy senki nem olvas végig egy cikket, legalábbis elsőre. Címsorok, felsorolások, képek, tagolás elengedhetetlen.
  • Érzelmekre, érzékekre hatás. Fontos szempont, hogy ami profinak néz ki, ahhoz ezt a tulajdonságot hozzá is társítjuk fejben. Ha profi a weboldalad, akkor a cégedre is igaz lesz ez a tulajdonság a látogató szemében. Így bár ez csak a jéghegy csúcsa, de nagyon fontos szempont.

Néhány SEO gondolat

Itt a végére még néhány olyan gondolatot osztanék meg, melyekre a keresőoptimalizálással foglalkozó előadó hívta fel a figyelmet. Tapasztalatai szerint sok weboldal tulajdonosa ugyanis nem tud róla, hogy az oldala ki van tiltva a keresőből, ezt érdemes lehet ellenőrizni. Ezen kívül nagyon igényli a Google az oldaltérkép meglétét ahhoz, hogy teljesen be tudja járni az oldalunkat, sokan ezt sem használják.

Ami pedig gyökeres változás, hogy eddig az volt a szokása a Googlenek, hogy ha jó volt a technikai megvalósítás, akkor a jó oldalakat egymás elé pakolta a találati lista első oldalán. Most, mivel az ilyen oldalakból már sok van, ezért azok az oldalak, amiknél nem jó a technikai háttér, azok büntit kapnak. Ez nyilván nem nagy büntetés, tehát nem kitiltásra kell gondolni, csak jóval hátrébb lesz az oldalunk a találati listán.

 

Sok fontos gondolatot néztünk végig, melyek nem kevés munkával láthatnak el minket, de mindenképp szükséges, és érdemes, hogy haladjunk a korral, fejlődjünk, és igazodjunk az elvárásokhoz, ha nem a sor végén szeretnénk kullogni vállalkozásunkkal. Sikeres megvalósítást kívánok 🙂

 

Webszövegírás tippek - Ingyenes tanulmány

Ezek is érdekelhetnek, nézd csak!